week 4 tm 6 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lydia Boer - WaarBenJij.nu week 4 tm 6 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lydia Boer - WaarBenJij.nu

week 4 tm 6

Door: Heleen, Maartje en Lydia

Blijf op de hoogte en volg Lydia

17 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

Hoihoi we zijn er weer, hier is weer een bericht van ons uit hartje Paramaribo!
Vrijdag 24 februari hebben we met het hele huis pannenkoeken gebakken en gezellig met z'n allen een huisgenotenavond gehad. De dag erna hebben we geshopt in het centrum van Suriname en 's avonds gingen we uiteten bij de Waag omdat er een huisgenootje jarig was. Maandag was iedereen weer helemaal fit voor stage. Het stage lopen wordt steeds leuker omdat we de afdeling steeds meer leren kennen en ook steeds meer verantwoordelijkheid mogen dragen. 's avonds hebben we samen Chinese tomatensoep gemaakt, het smaakte goed maar we merkten dat de kip bedorven was. De gevolgen hiervan waren bij iedereen te merken ;). Vrijdag 3 Maart zijn we allemaal bezig geweest met ons onderzoek en hebben we gewinkeld voor het weekend, want onze eerste trip was gepland.
Onze eerste trip was naar Brownsberg en Stone Island. Hierover vertellen we nu iets meer. Om 8:00 waren we bij de verzamelplaats en kregen we ontbijt aangeboden. We vertrokken met een bus met meerdere Nederlandse studenten en waren 2,5 uur onderweg naar onze eerste bestemming. Het laatste stuk was door de jungle en het was een erge hobbelweg. We waren pas rond 13:00 op de Brownsberg waar we Bakabana (gebakken banaan) en loempia's gegeten hebben. Daarna zijn de jungle ingegaan, op weg naar het hoogste punt van de Brownsberg. Dit was een hele klim bergopwaarts. Vanaf het hoogste uitzichtpunten hadden we een mooi uitzicht op Stone Island. Hier hebben we natuurlijk wat mooie foto's gemaakt. Hierna zijn we weer bergafwaarts gegaan naar de Irene watervallen. Diep door de jungle met kleine paadjes, waar de grond oranje was en onze kleren hierna dus ook. Onderweg hebben we kikkers en grote spinnen gezien en mooie vogels gehoord. Het was wel 2 a 3 uur lopen voor we bij de waterval aankwamen. Het was geweldig om de waterval te zien en er ook nog eens onder te kunnen staan. Hier hebben we even gerelaxt. Terugweg was weer bergopwaarts en nogal zwaar. Maartje en Lydia waren ook nog eens uit hun broek gescheurd door het moeten nemen van grote stappen, haha. Op sommige plekken hingen gelukkig touwen om je vast te kunnen houden want soms was het hoogte verschil groot. Spierpijn was de volgende dagen ook wel erg voelbaar. Rond 7u 's avonds stapten we de bus in richting Stone Island. Dit is een mooi klein dorpje met uitzicht op het stuwmeer. In het water stonden allemaal bomen omdat het vroeger een dorpje was. 'S avonds was het erg gezellig bij het kampvuur en hebben we spelletjes gedaan en tot slot nog kip gegeten. De volgende ochtend hebben we met ons allen leuke ochtend gymnastiek gedaan. In de middag zijn we met een bootje het stuwmeer opgegaan. We zijn op het apeneiland geweest en daarna naar een ander eiland waar we heerlijk konden zwemmen. Na het zwemmen zijn we terug gegaan met de boot naar ons kamphuis. Rond 17:00 zijn we naar huis vertrokken en om 20:30 waren we weer veilig thuis. De eerste trip was erg geslaagd en deze momenten vergeten we nooit meer.

De week van 6-9 Maart hebben we heerlijk stage gelopen. Vrijdag 10 Maart zijn we allemaal druk bezig geweest met ons onderzoek omdat een onderdeel maandag ingeleverd moest worden. 'S avonds hebben we voor het eerst weer eens Hollands gegeten. Witlof ham en kaas. Dit was echt smullen.
Zaterdag deed ieder z'n eigen ding. Zondag zijn we naar een Surinaamse kerk geweest. Het was mooi om te ervaren hoe een kerkdienst in Suriname wordt gedaan.
Maandag 13 Maart was het dan Holi Phagwa. Een grote feestdag in Suriname. We hebben onze witte kleding aangedaan en binnen mum van tijd waren ze niet meer wit en zaten we onder de poeder. We hebben genoten van de gezellige Surinaamse mensen. 's avonds zijn we uiteten geweest om deze dag goed af te sluiten.
Daarna volgde er weer een paar dagen stage en is het weekend weer aangebroken.
Hopelijk hebben jullie kunnen meegenieten van onze ervaringen, en we hopen snel weer een keer te schrijven.

Zonnige groetjes uit Surinameee...